PEELING

En till två gånger per vecka försöker jag peela ansiktet och sedan lägga en mask. Inget komplicerat, man måste bara ta sig tiden. 
 
Peeling gör man för att få bort orenheter och döda hudceller. Det gör huden mer lättillängling för de andra produkterna man använder också! Och detta gäller såklart inte bara ansiktet utan även kroppen.
 
Det finns många olika sorters peeling. Den vanligaste är nog mekanisk peeling. Även kallad skrubb. Innehåller små "korn" som man masserar in. Den passar oftast bäst till någon med hy åt det lite fetare hållet, och är det bästa alternativet till kroppen då huden är lite tåligare där. 
 
Enzympeeling passar den lite känsligare hyn. Då är det enzymer som istället löser upp smuts och döda hudceller, utan korn.
 
Peelingen man kan välja att få på salong är kemisk peeling. Då är det en syra som får ligga några minuter på huden och även den löser upp bindningarna mellan de döda hudcellerna. Finns även peeling med syra för hemma bruk, men den är inte lika starkt koncentrerad. 
 
Min favorit hemma är en peeling från Exuviance,Triple Microdermabrasion Face Polish, som är en mix av alla tre. Absolut prisvärd om man frågar mig. Passar alla hudtyper beroende på hur mycket man masserar in den och hur länge man låter den ligga på. 
 
 
Ett billigare alternativ jag använde förut är FORMULA 10.0.6 One Smooth Operator Pore Clearing Face Scrub som är en mekanisk peeling.
 
 
 











Kom ihåg mig?
Mia Gustafsson heter jag. Jag är utbildad hud- & spaterapeut och studerar till sjuksköterska. Jag har ett stort intresse för inredning, hatar kroppskomplex, har en labrador och tycker om att skriva.

Follow