blek

Med sommaren kommer dåligt självförtroende. 

Ingen har perfekt självförtroende, tror i alla fall jag, men i vanliga fall tycker jag ändå att mitt är helt OK. Jag är inte det snyggaste jag sett men inte hatar jag mig själv eller min kropp heller. Har inte direkt en livsstil där jag tar hand om min kropp eller så. Lever mera efter filosofin "springer när jag är arg, äter en gräddmunk kl 23 om jag känner för det". Med andra ord, jag är så ohälsosam man kan vara. Äter vad jag vill när jag vill och rör inte på mig mycket mer än att cykla till jobbet.

Efter min viktnedgång känner jag mig ändå nöjd. Kollar på gamla bilder och känner att "jaa, visst ser jag mycket bättre ut nu". Jag har vuxit upp, är lagom kurvig osv. Kan känna att huden inte riktigt hunnit med än och blivit slapp på vissa ställen, men i övrigt så jaa. Jag duger. 

Klart det kommer dippar nu och då där jag känner att jag absolut inte duger till någonting. Men då har jag min fina sambo som förklarar för mig att jag är fin. (Lyckligt lottad) 

Det finns dock en grej som alltid irriterat mig, speciellt under sommaren. En så töntig sak som att vara BLEK.

Jag ser på "alla andras" brunbrända ben och snygga brännor. Medan jag själv kan få en "nyans" men inget mer. Får hela tiden höra att jag ÄR blek, men även "det är väl bara att gå ut i solen då". Men nej, det är ju inte det. 

Någonting i min hud tål inte solen. Är jag i solen så bränner jag mig direkt, och inte lite heller. Dessutom blir jag inte brun efter att jag bränt mig, utan jag blir lika blek igen. Är någon mild variant av albino typ.

Brun utan sol för all del, men det är inte samma sak. Dessutom har jag aldrig ork att smörja in mig med BUS. Får väl skylla mig själv där men jaa, hade varit så skönt att vara brun bara.

Har till en viss del lärt mig leva med detta. (Tack instagram för filter) Det enda jag hoppas och önskar är att jag någon gång i livet börjar uppskatta min blek-het. Är ju unikt i sig såklart, men för tillfället känner jag bara att det suger.











Kom ihåg mig?
Mia Gustafsson heter jag. Jag är utbildad hud- & spaterapeut och studerar till sjuksköterska. Jag har ett stort intresse för inredning, hatar kroppskomplex, har en labrador och tycker om att skriva.

Follow