Grunder i medicinsk vetenskap1

Min andra kurs på vägen mot färdig sjukskötare är avklarad. Denna kurs har varit otroligt tung, innehållande anatomi, näringslära, immunologi, sjukhushygien och mikrobiologi. 
 
Idag hade jag en presentation om vaccination och sedan skrev vi tenta i immunologi, kändes helt okej så jag hoppas på bra betyg :) 
 
Kursen började inte på bästa sätt då jag blev underkänd i första tentan, som var en hemtentamen. Jag har aldrig blivit underkänd i hela mitt liv tidigare så jag tog det jättehårt. Jag skämdes och grät i tre dagar tror jag. I efterhand skrattar jag mest åt det, skrev omtentan på det förra veckan och fick VG, vilket jag även fått i nästan allt annat under kursens gång. Ibland måste man tänka på att utomstående faktorer inverkar på koncentrationsförmågan osv. 
 
Jag har under hela mitt studieliv, dvs åtminstone från högstadiet, alltid siktat på Godkänd och varit nöjd om jag fått det. Pressar man inte sönder sig själv så brukar det oftast gå ganska bra. Hittills har ju allt löst sig till det bästa möjliga iallafall ! 
 
Det man glömmer, och inte vill höra när man sitter på ett IG, är att man ska "ta sig samman och komma tillbaka starkare" eller "det löser sig" eller "du är duktig ändå", för det är verkligen typ världens värsta känsla. Men det är ju sånt som är sant. Pga mitt IG gav jag allt jag hade fram till vecka 4 i kursen(den var 6 veckor lång), sen orkade jag inte längre. Och det är helt okej att inte alltid orka, man måste komma ihåg det. Det har ändå gått bra och jag är, oavsett betyg(inte fått ännu), oerhört nöjd med min presentation i kursen. 
 
Nu kör vi läkemedelsräkning, sjukdomslära och praktik fram till sommarlovet! Hejjahejja!!











Kom ihåg mig?
Mia Gustafsson heter jag. Jag är utbildad hud- & spaterapeut och studerar till sjuksköterska. Jag har ett stort intresse för inredning, hatar kroppskomplex, har en labrador och tycker om att skriva.

Follow