Hormonella förändringar- ACNE

Jag har skrivit en del om det tidigare, hormoner. Dessa hormoner som alla tjejer stoppar i sig från 13-års ålder fram till klimakteriet. Vissa fungerar det för och andra inte. 
 
Jag åt p-piller/ hade p-stav fram tills jag var 20 ungefär. Då insåg jag att jag gått upp massor i vikt och tog ut min p-stav. Det är så himla svårt att veta när det funkar och inte funkar. Jag tyckte inte någonting var konstigt med mig, jag mådde bra och var svin-nöjd över att slippa mensen(vissa får inte mens då man har p-stav). 
 
Men så här i efterhand mådde varken jag eller min kropp bra. Jag gick upp nästan 15kg och det är väl sin sak, men hur bra mår man av att äta en chokladplatta, en påse chips med dipp, massa skräpmat, en godispåse och någon bulle typ, PÅ EN DAG? Till sist säger nog din kropp stopp. 
 
Min sade ju aldrig stopp, utan det var när jag ställde mig på vågen under en vanlig kontroll som jag fick mig en tankeställare över vad som hänt/ håller på att hända. 
 
Jag tog ut min stav och sakta men säkert gick jag ner igen, en biverkningar av att sluta med hormoner blev dock min hy. Nu kan man ju inte säga någonting till 100% säkerhet eftersom det är kroppen det handlar om (hur komplex och spännande är inte kroppen egentligen????). Min acne kanske hade kommit oavsett om jag hade hormoner i min kropp eller inte, det kanske helt har med min ålder att göra, eller min livsstil. Precis som att min viktuppgång kanske inte berodde på hormonerna. Jag tyckte dock acnen trillade in som ett brev på posten i samband med att jag slutade äta hormoner för 3 år sedan.
 
Nu får jag stora utbrott över hela hakan och kinderna(typiska hormonella ställen) ca en vecka före mens. Och jag håller på att bli galen. Det blir hela tiden värre och värre. Jag har försökt med alla krämer som finns känns det som, jag har ändrat livsstil, jag har bytt kost, jag dricker mer vatten osv. INGENTING hjälper. 
 
Detta är ganska jobbigt. Skäms nästan lite eftersom jag är hudterapeut dessutom. Typ som 'vem vill gå till en frisör med utväxt till näsan' , nä just det. Ingen. Det har tagit mig 2,5 år att ens kunna säga "jag har acne".
 
Mitt nya hopp är dessa produkter. Från Eleven.se. Håller tummar och tår alltså. 
 











Kom ihåg mig?
Mia Gustafsson heter jag. Jag är utbildad hud- & spaterapeut och studerar till sjuksköterska. Jag har ett stort intresse för inredning, hatar kroppskomplex, har en labrador och tycker om att skriva.

Follow