Vinterhuden

Alla känner igen den. Den är fnasig, stram, kanske lite finnig och allmänt jobbig. 
 
Min hud har kanske ALDRIG varit så dålig som den är nu. Att vara mitt i en flytt drabbar min hud på två sätt:
1. Alla saker jag inte använder dagligen är i nya lägenheten, pga dåligt tålamod. 
2. Med inredning som "hobby" vill jag lägga alla extrapengar jag har på nya saker till lägenheten, min stackars hud får alltså inte några produkter... 
 
Mitt stora problem med huden i ansiktet just nu(händerna ska vi inte ens prata om) är att jag har extremt mycket finnar. Jag tror mest det beror på värmeväxlingarna huden utsätts för. Man är inne i värmen och porerna vidgar sig, man går ut i kylan och porerna drar ihop sig, man sätter sig i en varm bil och porerna vidgar sig osv. Så där håller det på och huden tar jättemycket stryk. Det största problemet är nog egentligen att porerna dras ihop när det är kallt, talget kommer inte ut och då blir det finnar. 
 
Detta bekymmer kan man lösta genom att boosta huden med fukt, t.ex. fuktmask 1-2 ggr/vecka. Eller genom att använda en fetare kräm i ansiktet som skydd mot kylan. Jag menar då inte bepanthen utan en fetare ansiktskräm som man kan smörja på före man går ut på morgonen och före en lång promenad etc
 
Jag har som sagt inte testat mig fram till en bra sådan kräm, men bästa Teresa (klasskompis från hudis) rekommenderade Panthenol Ceutic från Dermaceutic, och Dermaceutic är som ni vet ett av mina favorit-märken. Dessutom litar jag på hennes omdöme :) Den går att beställa till Åland via t.ex. Skincity
 
 
 











Kom ihåg mig?
Mia Gustafsson heter jag. Jag är utbildad hud- & spaterapeut och studerar till sjuksköterska. Jag har ett stort intresse för inredning, hatar kroppskomplex, har en labrador och tycker om att skriva.

Follow